I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday 16 January 2012

SEJARAH SONY...

Sony telah ditubuhkan pada 7 Mei 1946 dengan Kejuruteraan Telekomunikasi Tokyo dengan kira-kira 20 orang pekerja. Produk pengguna pertama mereka adalah beras [ada akhir tahun 1940-an. Bersama-sama dengan pembangunan Sony sebagai sebuah syarikat antarbangsa yang besar, beliau membeli syarikat-syarikat lain yang mempunyai sejarah yang lebih panjang termasuk Columbia Records (syarikat rekod tertua yang masih wujud dan telah ditubuhkan pada tahun 1888). 

Apabila Tokyo Tsushin Kogyo sedang mencari nama-nama yang telah rumi (bukan bahasa atau penulisan di Jepun) untuk memasarkan syarikat mereka, mereka telah dianggap menggunakan singkatan TTK. Hal ini kerana syarikat kereta api Tokyo Kyuko dikenali sebagai TKK.


Nama " SONY " dipilih sebagai gabungan Sonus perkataan latin yang merupakan akar sonik dan bunyi dan perkataan Bahasa Inggeris They (" kanak-kanak ") yang bermakna gabunga bahawa kumpulan kecil anak-anak muda yang mempunyai =tenaga dan tekad untu penciptaan dan idea inovatif yang tidak akan terbatas. Pada masa itu juga agak pelik apabila sebuah syarikat Jepun menggunakan huruf Roman untuk mengeja namanya apatahlagi penggunaan aksara fonetik yang digunakan secara bertulis Jepun ( bukan menggunakan huruf Cina )."Sony Corporation " telah digunakan secra rasminya pada tahun 1958 sebagai nama syarikat.


Langkah ini mendapat bangkangan bank TTK yang merupkan penaja pada masa itu dan Mitsui mempunyai perasaan yang kuat terhadap nama. Mereka mahukan nama seperti " Sony Elektronik Industries atau Sony Teletech." Akio Morita firma bagaimanapun tidak setuju kerana beliau tidak mahu nama syarikat yang dikaitkan dengan nama-nama industri tertentu. Akhirnya, Masaru Ibuka Bandai iaitu Pengerusi dan Presiden telah memberikan kelulusan.


Pasa tahun 1988, Sony telah membeli CBS (Columbia) Records Group dari CBS. Beliau kemudiannnya dip[anggil " Sony Music Entertainment ."


Pada tahun 2000, Sony juga telah membuat jualan sebanyak AS $63 Billion dan seramai 189.700 pekerja. Sony juga telah mengambil alih syarikat AIWA.

Pada tahun 2002, Sony telah mempunyai saluran televisyen di India dan saluran yang khusus kepada masyarkat India di Eropah.


0 comments:

Post a Comment